Thursday, August 12, 2010

bile gembira

gembira bile dpt tau member2 yg kawen
ramai dh pregnant
tp tipula klau sy kata sy x sedih
perasaan tue hanya
mereka2 yg seangkatan dgn sy jer yg tau

setiap yg berlaku ada sebab & hikmahnya
kdg2 kite je yg xsedar
kehadiran hikmah itu

salah satu yg sy nmpk
bile sy & suami belum di kurniakan zuriat
kami dpt memberi tumpuan
yg lebih kpd kedua2 ibu bapa kami
insyaAllah apa yg di perlukan
dpt dipenuhi..
bile ada anak, mungkin keadaan berbeza sikit

suami selalu kata
anggap ni sebagai ujian
penebus dosa-dosa silam
jgn sedih2
berdoa, berdoa dan terus berdoa
insyaAllah satu hari nanti
Allah akan makbulkan doa kita

kadang2 aku memang rasa putus asa
mujur ada suami yg selalu bagi nasihat
keluarga yg x pernah bising2
acu yg selalu bagi nasihat & petua

cuma satu keadaan yg paling aku x suka
kalau boleh mmg aku nk elak
bile ada kenduri..
especially kat kampung
akan ada la makcik2 yg dok
tanya2
sedih juga bile terdengar
org bertanya pd abah
"dh berapa org cucu? "
ada juga yg berkata
" ni lama dh kawin tp belum beranak lg! "
hurmmm
ketika itu rasa dunia mcm nk runtuh

keadaan2 spt ini
menyebabkan
aku malas nk kemana2
kdg2 aku jd sgt stress

kahwin tanpa anak
samalah seperti memugar tanah tanpa hasil
mungkin tanahnya tak subur
mungkin benihnya tak menjadi
mungkin campuran antara
tanah dengan benih itu tak berapa kena
banyak tanah dari benih atau
banyak benih dari tanah
semuanya boleh jadi
tetapi juga soal anak bukan soal tanah
dan benih sahaja
Kalau keduaanya baik pun
kalau Allah tak izin
anak tak dapat juga

No comments: